Jaunumi Kluba dzīve Forums Foto galerija Video Pērk un pārdod SUBARU modeļi Bieži uzdotie jautājumi


Svētdiena, 22. decembris.
Jaunumi
Subaru ziņas
Lejupielādēt žurnālu
Galerija
Standartauto
Rallijs Latvijā
Rallijs pasaulē
Drifts
Autokross
Trofi reids
Notikumu kalendārs
Sludinājumi
 
Žurnāls 'Motors&Sports'
Rakstu sērija «Iesācēja ceļvedis». 2. daļa. Ekipējums Ieteikt draugiem.lv Ieteikt twitter.com Ieteikt Orb.lv
Otrdiena, 1. jūnijs, 2010, Motors&Sports

Reitings: Komentāri [ 0 ]

Sēžot uz motocikla, vējš svilpo gar ausīm, un laikapstākļu untumus braucējs izjūt daudz spēcīgāk, nekā pārvietojoties ar auto. Tāpēc piemērota apģērba izvēle jebkuram moto vadītājam ir svarīgs solis, lai braucienu pilnībā izbaudītu. Rakstu sērijas «Iesācēja ceļvedis» otrajā daļā kopā ar Ģirtu Vilni (joprojām Goblinu) iepazīstināsim ar trīs izplatītāko motociklu veidu – čoperu, krosa/enduro un ielas baiku – piemērotāko ekipējumu. Iztikas minimums pavisam noteikti ir bikses, jaka, zābaki, cimdi un ķivere.

Baiki

Skaidrs, ka ar baikiem neviens lēni un mierīgi nepārvietojas, tāpēc arī ekipējums nepieciešams «naidīgāks». Braucējam ir jābūt maksimāli «sapakotam», visideālāk, ja ir divi ekipējuma komplekti – viens būtu kombinezons, bet otrs – jaka + bikses. Parasti kombinezoniem sprandas daļā ir iestrādāts aizsargs, kas neļauj sitiena gadījumā ķiverei atliekties pārlieku uz aizmuguri, tādējādi pasargājot sprandu, kā arī ceļu un elkoņu aizsargi. Kombinezons būs piemērots braukšanai pa trasi un garākiem ceļojumiem pa autostrādēm. Ikdienas braucieniem ērtāks būs dalītais komplekts. Bikses – parasti no ādas, un uzreiz jāaizmirst par parastu auduma jaku, tai noteikti jābūt no ādas ar iestrādātiem aizsargiem. Lielākajai daļai baikeriem paredzētajās jakās ir atvēlēta vieta nodalījumam, kurā ievietot muguras sargu (nopērkams atsevišķi). Arī pasažieriem nav vēlams pārvietoties ikdienas biksēs un sandalēs – šļūcot pa asfaltu, var sanākt diezgan sāpīgi. Interesants elements baikeru jakās ir roku savilcējs, kas neļauj apģērbam plandīties vējā. Jakai, protams, neatņemams elements ir ventilācijas sistēma. Cimdi – noteikti ļoti apbruņoti, jo rokas kritiena gadījumā nereti cieš visvairāk. Baika cimdi nu reiz ir tie, kuriem nekad nekas nebūs par daudz – jo vairāk aizsargelementu, jo labāk. Arī šeit tas pats, kas enduro braucējiem, – sportiskai braukšanai biezāki un labāk apbruņoti cimdi, savukārt ikdienai – plānāki un ar lielāku ventilāciju. Cimdiem jāpieguļ rokai diezgan stingri. Veļas komplekts īpaši noderīgs būs brīžiem, kad tiek vilkts kombinezons. Termoveļas priekšrocība ir termokontrole – aukstā laika nesals, bet saules staros nekarsīs. Baikeriem parasti ir visplašākā zābaku izvēle. Pirmkārt, uzmanība jāpievērš aizsargam uz papēža un potītes. Biežāk sastopamie baikeru zābaki ir ļoti stingri, veidoti ar domu, lai kāja vispār nebūtu izkustināma no vietas trieciena gadījumā. Līdzīgi kā enduro, arī baiku zābakiem priekšpusē ir dzelzs aizsargs, kas lieti noder brīžos, kad mocis līkumos tiek līgani «ieguldīts» un kāja var pieskarties pie zemes. Ar šādiem zābakiem paiet ir praktiski neiespējami, tāpēc ikdienas pārvietošanās gadījumiem jāizvēlas īsāki zābaki, kas sniedzas nedaudz pāri potītei, un tad ceļu sargus var uzlikt atsevišķi. Ņemot vērā ātrumus, ar kādiem pārvietojas baikeri, ķivere ir viens no vitāli svarīgākajiem ekipējuma elementiem. Tomēr galva jāsargā. Šajā gadījumā ķiverei ir jābūt pēc iespējas vieglākai (vidusmēra budžeta ķiveres svars varētu būt apmēram 1450 gramu). Kad ķivere galvā, svarīgi, lai tā pilnībā piegultu sejas un pakauša formai, kustība būtu minimāla un iekšpuse – diezgan blīva. Kvalitatīvai ķiverei rādītājs ir skaņas absorbācija – uzliekot to, gandrīz nekas nav dzirdams no ārpuses. Gadījumiem, kad jāsazinās ar ceļa biedriem vai pasažieri, ir izstrādāti speciāli iebūvēti mikrofoni ķiverēs. Protams, neviena ķiveres valkāšana nav iedomājam bez tā sauamās «galvas zeķes».

Krosa/enduro motocikli

Enduro motociklu ekipējumam izvēle ir ļoti plaša un galvenais kritērijs ir praktiskais pielietojums. Ikdienā daudzi enduro moču vadītāji lieto ekipējumu, kas paredzēts krosa motocikliem, jo pēc būtības stils un funkcionālais pielietojums tiem ir samēra līdzīgs. Krosa ekipējuma pluss ir tas, ka tas ir izgatavots no maksimāli viegla auduma materiāliem. Enduro biksēm ir divi veidi: ar un bez iestrādātiem aizsargiem. Viens no ērtākajiem variantiem ir divdaļīgas bikses, kuras jebkurā brīdī var pārvērst par šortiem. Noderēs arī lietus bikses, kuras nokrišņu gadījumā var uzvilkt pa virsu parastajām biksēm, un palikt «sausā». Tā kā krosa/enduro motocikli paredzēti braukšanai gan pa ceļiem, gan bezceļiem, jakas izvēlē jāpievērš uzmanība aizsargiem. Kakla sargs vēlams gadījumos, ja plānota vizināšanās pa vietām, kur ceļu grūti sazīmēt. Klasiskas enduro jakas ir diezgan garas (parasti sniedzas pāri astes kaulam), lai vējš nepūš uz muguras. Vislabāk, ja jakai iestrādāta siltā izņemamā odere, kā arī ūdensnecaurlaidīga lietus odere. Papildus komfortam vēlama augsta apkakle un, protams, ventilācija, ņemot vērā, ka šo motociklu vadītāji laikapstākļus īpaši nešķiro – tiek braukts gan svelmainā saulē, gan lietus laikā. Biežāk sastopamas auduma enduro jakas, bet pieejams arī ādas materiāls. Tāpat kā biksēm, arī jakām piemīt spēja transformēties – noņemot piedurknes, paliek enduro veste. Ļoti patīkams moments karstās vasaras dienās. Atsevišķs stāsts ir par aizsargiem. Ja jakai tie nav iestrādāti, pavisam noteikti jāvelk zem jakas (elkoņiem, pleciem, mugurai), kā arī aizsargi ceļiem. Priekšrocības dalītajam ekipējumam ir tādas, ka jebkurā brīdī no «bruņām» var atbrīvoties, un, tā kā remonti ceļā ir normāla parādība bezceļu braucējiem, daudz ērtāk tos ir veikt bez papildu smaguma uz pleciem. Protams, jo spēcīgāks aizsargs, jo dārgāk tas maksās, bet savu locekļu sastiprināšanas izmaksas jau pēc kritiena bez aizsargiem noteikti izmaksās dārgāk. Pasaulē labākā konstrukcija, kas paredzēta motociklu braucēju locekļu aizsardzībai, ir «Asterix». Interesants fakts, ka ceļu aizsargi vēsākā laikā, ja braucējam ir plānāka auduma bikses, labi aiztur vēju. Ceļu aizsargu lielums variē atkarībā no braucēja vēlmes sevi pasargāt no traumām – ir tādi, kas uzgulst tikai uz ceļa un pasargā tā bļodiņu, un ir tādi, kas nosedz gan celi, gan apakšstilbu. Pieejama arī aizsargveļa, kurai iestrādāts biezāks audums gurnu daļā. Cimdi – vasarā var vilkt krosa cimdus, kas neaizņem daudz vietas, toties laiž cauri ūdeni un vēju. Ikdienas braukšanai var izmantot arī enduro cimdus, kas gan īpaši nepasargā no lielākām traumām, bet toties ir pietiekami ērti biežai lietošanai. Tiem, kas dodas uz smilšainiem mežu apvidiem, vēlami cimdi, kuriem uzšūti pirkstu locītavu aizsargi (parasti no gumijas vai plastmasas/metāla). Enduro zābaki ir ļoti līdzīgi čopera zābakiem, jo «smagai» braukšanai pa mežu nepieciešami stiprinājumi, kas kārtīgi noturēs potīti. Ļoti vēlamas stingras zoles un purngali, jo, traucoties cauri mežam un trāpot ar kāju pa koku saknēm, nav īpaši patīkami mirkļi. Speciāli enduro zābakiem paredzētas maināmas priekšiņas, jo šī ir zābaka daļa, kas tiek visvairāk dauzīta brauciena laikā. Krosa zābaki pavisam noteikti sniedz vislielāko aizsardzību braucēja kājām. Pilsētas variantam noderēs zābaki ar plānāku zoli un vieglāki svarā, tādējādi kāja nenogurs un karstākā laikā arī nekarsīs. Krosa ķiveres no pārējām atšķiras gan ar savu vieglo svaru, gan to, ka tām nav stikliņš. Tas veidots ar nolūku sacensību laikā ātri noslaucīt dubļus un netīrumus no sejas (brillēm). Parasti krosa brilles pilnībā aizsedz visu seju, tādējādi nav jāuztraucas par nepatīkamu vēja pūsmu. Ielas enduro ķiverēm visbiežāk ir kopējais stikls, paredzēts tālākiem ceļojumiem.

Čoperi

Standarta paskats čopera braucējam ir: somas, kniedes, dažādi metāla elementi. Apģērbs, protams, viss no ādas. Bikses ieteicamas viendaļīgas, nevis ar šuvēm uz ceļgaliem, lai vējš nepūš cauri. Skaidrs, ka vadītājiem, kas brauc ar čoperiem, vairāk aktuāls ir stila jautājums, bet ir pieejami arī bikšu modeļi, kuriem iestrādāti ceļu sargi, kas kritiena gadījumā labi amortizē sitienu. Lai gan arī parastas ādas bikses, kritiena gadījumā un kādu gabalu šļūcot pa asfaltu, pasargās no traumām un noberzumiem. Interesants elements čopera braucējiem ir ādas kombinezons, kuru var uzvilkt pa virsu ikdienas apģērbam. Izmantojams gadījumos, ja uz biroju brauc ar motociklu. Jakas standartā pieejamas diezgan biezas un siltas. Tās audums arī pasargā braucēju sīku traumu gadījumā. Vairumam ādas moto jakām priekšrocība ir izņemama siltā odere, tas nozīmē, ka karstākās vasaras dienās nav jājūtas kā plastmasas maisiņā. Noderīga lieta ir arī lietus odere, kas pasargās jakas īpašnieku no izmirkšanas nokrišņu laikā. Daļai jaku modeļu ir iestrādāti muguras sargi, tiesa, tie vairāk paredzēti komfortam vai arī vieglai aizsardzībai. Svarīgs rādītājs jakas izvēlē ir ventilācija. Ņemot vērā, ka, pārvietojoties ar moci, nav daudz vietas mantām, iekškabatas var kalpot par labu mantu glabātavu (mantas var noglabāt arī speciāli pieliekamās ādas somās motocikla sānu un aizmugures daļā). Cimdi, saprotams, arī no ādas. Vasarā labs risinājums būs iestrādātās membrānas ventilācijai. Papildu virsma cimdam vietās, kur pirksti spaida hēbeļus, kā arī plaukstas apakšpusē, lai tās netiktu noberztas, arī ir vēlama. Ieteicams pirkt cimdus, kas ir gana biezas ādas, mazliet bruņoti no ārpuses. Ieguvums divējāds – roka ir aizsargāta kritiena gadījumā, kā arī nesals, vēsos rudens vakaros dodoties mājup no čoperu salidojumiem. Uzmanība jāpievērš aiztaisāmajiem klipšiem – lai tie stingri turētos viens pie otra, būtu iespējams pārvilkt tiem pāri jaku un pie plaukstas locītavu kustībām ātri neizdiltu. Ja finanses atļauj, var iegādāties arī otru – plānāku – cimdu pāri. Āda paliek āda, būs karsti. Zābaki – ņemot vērā, ka pārnesumi čoperiem jāpārslēdz ar purngalu, vēlami zābaki ar biezāku priekšpusi, lai tie tik ātri nenodiltu. Svarīgs aspekts ir zābaku garums – ja tie sniedzas gandrīz līdz celim, papildus nav nepieciešami ceļu aizsargi, un tas arī garantē mazākas traumas apakšstilba priekšējam kaulam, kas sasituma gadījumā parasti ir diezgan sāpīgi. Viens no zābaku galvenajiem uzdevumiem ir noturēt potīti vietā. Kvalitatīviem zābakiem iekšpusē arī ieraudzīs membrānu, kas samazinās kāju svīšanu, un šim pašam nolūkam vēlams iegādāties arī speciālās zeķes. Ja zābakus pareizi kopj, tie var lieliski kalpot pat vairākus gadus – nelaist cauri ūdeni un būt pietiekami ērti, lai veiktu garākus braucienus. Visideālāk, ja braucējam, gluži tāpat kā ar cimdiem, arī zābaki ir iegādāti divos eksemplāros – vieni, kas uzsver tā stilu, un otri, kas ir funkcionāli un paredzēti ērtumam, ne modes kaprīzēm. Uz ielas nācies redzēt čoperistus, kas pārvietojas ar «katliņu» uz galvas. Šos elementus grūti nosaukt par ķiveri, tāpēc, mazliet «izlecot» no kopējā stila, bet pasargājot savu galvu, čopera vadītājiem ieteicams izvēlēties cita veida galvas aizsargelementus. Pirmā īpatnība, kas jāņem vērā visām ķiverēm, – pie jebkura smagāka trieciena tā vairs nav lietojama. Interesants fakts, ka avārijas gadījumā apdrošinātājam cietušajai personai ir jāapmaksā bojātās (un nu jau vairs nelietojamās) ķiveres izmaksas. Jebkura ķivere ir izgatavota, balstoties uz kaut minimāliem, bet drošības standartiem. Lielākās atšķirības ir svarā – jo vieglāka un kvalitatīvāka tā ir, jo dārgāka. Optimāla izvēle čoperu vadītājiem ir ķivere, kas apsedz ausis, bet priekšpusē stikla nav. Lai aizsargātos pret spēcīgo gaisa plūsmu brauciena laikā, ļoti vēlamas ir platas brilles, kas praktiski aizsedz visu seju. Mazais «podiņs» labi noderēs motocikla pārstumšanai no viena kroga uz otru. Svarīgākie rādītāji ķiveres izvēlē – labs kompozītmateriāls iekšpusē, pietiekama ventilācija, svars.

Pateicamies par sadarbību moto salonam „Honda”!

Autors: Ilze Aperāne
Foto: bikewalls.com;
Jānis Barbars

Saistītie raksti
01.05.2010. Rakstu sērija «Iesācēja ceļvedis». I daļa. Gribu braukt ar motociklu!

Komentāri
Uz augšu
Atcerēties mani
Foto: Rallijs "Kurzeme 2...
Video: Subaru Summer Fest...
Jaunākais forumā
Re: Drifts
programms, 07.02.2024 18:00
WRX lidz 6-7k
akamviegli, 25.01.2024 17:30
Re: v1ks_ forītis
v1ks_, 17.04.2023 01:13
Re: VIDEO LINKI - kas nu kuram liekās smieklīgs, interesants...
OZIO, 29.03.2023 15:56
Re: VZ58
TheKid, 03.12.2022 08:59
Re: Info: Izplūde
fyrovep, 01.12.2022 14:32
Atstarojošās vestes
OZIO, 16.11.2022 10:26
Re: konsultaacija
gintux, 03.09.2022 13:58
Re: HELP EZ 30
gintux, 03.09.2022 13:49
Re: Street Challenge Game
arni6ka, 25.08.2022 02:29
Reklāma  |  Lietošanas noteikumi  |  Kontakti  |  Seko mums: Facebook  |  Youtube  |  Twitter  |  Instagram
v1.0, © 2010 subarupower.lv. Visas tiesības paturētas.