Pedēju divu dienu laikā divi dažādi cilvēki pajautāja man par oktānskaitli, tapēc izlēmu uzrakstīt nelielu FAQ par šo tēmu.
Kas ir oktānskaitlis?
Oktānskaitlis (talāk OS) ir parametrs, kas raksturo degvielas antidetonācijas īpašību.
Kā tiek izmerīts OS?
OS is izmerīts relatīvi iso-oktāna un n-heptāna maisījumam. Piemēram, degvielai ar OS 87 ir tāda paša pretestība detonācijai, kā iso-oktāna un n-heptāna maisijumam ar 87% iso-oktana un 13% n-heptāna satūru (ir noradīti apjoma procenti).
Izplatītākais OS veids saucas RON (Research Octane Number). RON tiek noteikts, uzpildot ar testējamu degvielu speciālu testa dzinēju ar maināmo komprēsijas pakāpi un salidzinot iegutus rezultātus ar rezultātiem no iso-oktāna un n-heptāna maisījuma.
Pastāv vēl viens OS veids, kas saucas MON (Motor Octane Number). MON noteikšānai tiek izmantots testa dzinējs, kas ir lidzīgs RON dzinējam, bet degvielas maisījums tiek uzsildīts, dzinēja ātrums (RPM) testā ir lielāks un testa laikā tiek mainīts aidedzes apsteidzes leņķis. Tas viss nozīme lielāku spriegumu degvielas pretdetonācijas īpašībai un attiecīgi zemāku oktānskaitli. Vidēji, mūsdienu dzinējam MON OS būs par 8-10 punktiem mazāks par RON OS.
Bet kapēc Amerikā izmanto 87 un 91 benzīnu, bet pie mums - 95 un 98?
Eiropā, Austrālijā un citās valstis degvielas OS apzimēšanai tiek izmantots RON oktānskaitlis. Bet Amerikā un Kanadā izmanto savadāku OS veidu, kas ir vidējais no RON un MON reitingiem un saucas "antidetonācijas indekss" ( (R+M)/2 ). Tātad degviela, kurai MON ir 88 un RON 98, tas indekss būs (88 + 98) / 2 = 93. Attiecīgi, Eiropā ši degviela būs apzimēta kā 98, bet Amerikā - kā 93.
Vai es varu palielināt sava dzinēja jaudu, izmantojot degvielu ar lielāku OS?
Nē un jā.
Vienkarši uzpildot savu mašinu ar benzīnu ar lielāku OS, nekā noradīts mašīnas instrukcijā, jūs neizmainīsiet dzinēja jaudu. OS, kas ir noradīts mašīnas specifikācijā, nozīme, kā dzinējs ir optimizēts stradāšanai uz tas degvielas. "Optimizēts" nozīme, kā kompresījas pakāpe, aizdedzes leņķi un degvielas maisījuma proporcijas ur sareķināti tieši priekš šis degvielas un papildus ņemot nelielu rezervi. Pat ja jūs ieliesiet degvielu ar lielāku OS, šie parametri palīks tādi paši un lielāka oktānskaitļa potenciāls vienkarši nebūs izmantots.
Tātad, lai iegūt lielāku jaudu no lielāka OS, ir jāizmaina dzinēja darbības parametrus. Tē var piebilst, kā modernie dzinēja vadības bloki tomēr māk nelielos robežos pielagoties labākai degvielai, galvenokart automatiski pagriežot aizdedzi nedaudz ātrāku. Bet sasniegta jaudas starpība jebkura gadījumā būs niecīga.
Nereti uz bākas vāciņa ir rakstīts "Minimum octane 95" vai tml. teksts. No tā es secinu, ka var liet gan 95, gan 98. Bet tad taču ir pamats domāt, ka dzinējs darbosies labāk ar 98o? Un kā "ar gudrajiem kompjiem" - ir tādi, kuri saprot, kāda degviela ielieta un piemērojas tai?
Jebkurš mūsdienīgs vadības bloks (kompis, ECU) spēj zināmās robežās pielagoties ielietai degvielai. Tieši šim merķim dzinējā ir uzstadīts detonācijas sensors (DS) - kas savā butībā ir pjezoelements, kas pārveido vibrācijas par elektrisko signālu. ECU, vadoties pēc DS signāla, var laicīgi pamanīt notiekošo detonāciju un samazināt aizdedzes apsteidzes leņķi. Vai, ilglaicīgi redzot, kā detonācijas nav, palielināt to leņķi un skatīties, vai tā neparadas - un ja neparadas, tad atstāt šo lielāko leņķi. Kā arī mūsdienu mašīnam vadības blokā glabājas vairākas degvielas un aizdedzes kartes - viena no tiem ir optimala (ar ko var sasniegt maks. jaudu), bet citas - lai pielagoties sliktiem apstakļiem (detonācijai). T.i., ja ECU pamana detonāciju, tad ne tikai tiek atgriezta aizdedze, bet arī degvielas padošanas apjoms palielinājas. Un tas arī ir iemesls lielam degvielas pateriņam kad tiek lietota degviela ar mazāko, neka optimālo OS.
Parasti mašinas specifikācijā noradītais OS ir OS, pie kura tiek izmantots visātrākais aizdedzes leņķis un tiek sasniegta maksimāla jauda. Daži auto ražotāji norāda minimālo OS - tas ir minimālais OS, pie kūra ECU spēj pielagoties, kaut vai ar degvielu ar lielāku OS ECU izmantos citu aizdedzes karti un dzinējs sasniegs lielāku jaudu. Tātad - ja ir noradīts tieši minimum octane - tad labāk liet degvielu ar nakošo OS (ja ir 95, tad 98; ja ir 91, tad 95).
Kaa arii tas ka ar 98 eed mazaak kaa 95. Teoreetiski skaidrs - lielaaks oktaans - lielaaka detonaacija - mazaak degmaisijuma lai paveiktu taadu pasu darbu kaa ar zemaaku oktaanu . Bet fuel map ta i fikseets cik padot uz sprauslaam pie noteiktiem rpm / gear?
Sk. atbildi uz iepriekšēju jautājumu .
Viens piebildums: lielāks oktāns = mazāka detonācija. Lielāks oktāns = iespēja pagriezt ātrāku aizdedzi = iespēja sasniegt lielāku jaudu.
Degvielas karte (fuel map) ir trisdimensiju tabula, kurā ir divi ievadparametri: RPM un slodze (engine load) un izejas parametrs - sprauslu atvēršanas ilgums. Ja tu ieliesi degvielu ar lielāku (mazāku) OS, slodze dzinējam izmainīsies -> un pie tiem pašiem apgriezieniem būs izmantota cita degvielas kartes šūna -> cits pateriņš. Bet, atkartoju, ECU var regulēt dzinēja darbību pielagoties degvielai ar citu oktanskaitli, bet ļoti ierobežoti. Un ja uz dažam mašinam 98. degviela 95 vietā dod kaut kādu efektu, tad 102. salidzinot ar 98. - nedos neko.
Iemesls tam ir vienkaršs: jaudas pieaugumu mēs sasniedzām ar ātrāku aizdedzes leņķi. Bet ir tāds jēdziens, kā MBT (minimum best timing, minimālais labākais aizdedzes leņķis). Pagriežot aizdedzes leņķi ātrāk un ātrāk, mēs sasniedzam lielāku un lielāku jaudu, bet līdz zināmai robežai. Pagriežot talāk, jauda no sākuma paliek tāda paša un tad sak krist. MBT ir minimālais leņķis, pie kura mēs jau sasniedzam maks. jaudu. Pagriežot talāk, mēs neko neiegusim, bet palielināsīm detonācijas varbūtību.
Respektīvi, ja ir ielieta degviela ar OS, kas ļauj izmantot MBT (un tā ir auto ražotāja rekomendēta degviela), tad ar lielāku OS mēs neko neiegusim.
Šo tekstu es sakotneji uzrakstīju priekš Hondaclub foruma, bet izdomāju pārpublicēt arī šeit - Dima