Kas ir jaudas stends?
Jaudas stends ir tuninga instruments, ar kura palidzību var saregulēt (noprogrammēt) mašinu, kā arī noteikt motora jaudu pirms un pēc uzlabošānas.
Bet es biju domajis, kā tas ir veids, kā uzzināt savas mašīnas īstu jaudu. Vai tā nav?
Tā nav - un es paskaidrošu kapēc. No sākuma pāris interesantie fakti:
jaudas stends nemērā motora jaudu;
jaudas stends nemērā jaudu vispār.
Kas tad tiek mērīts? Griezes moments - tapēc arī stendi tiek angliski saukti par "dyno". Tas ir saīsinājums no "dynamometer" - dinamometrs - mērierīce, kas izmēra spēka momentu. Atcerāties šito formulu? Ja mēs zinām griezes momentu (GM), tad mēs varam noteikt arī jaudu. Kapēc stends nemērā motora jaudu? Nu, pirmo punktu es ierakstīju uzmanības piesaistīšānai, un tas nav 100% korekts . Ir stendi, kas izmēra tieši motora jaudu, bet parasti kad iet runa par mērišanam uz stenda, tiek domāts par šasijas dinamometru. Tātad, ir divi izplatitākie veidi, kā izmerīt automašīnas jaudu: (1) uz motora un (2) uz velkošiem riteņiem.
Motora stendi
Lai noteikt dzinēja jaudu, tiek izmantots motora jaudas stends. Motora jaudas stends sastāv no speciāla karkasa, pie kura tiek piestiprināts dzinējs un dinamometra, kas tiek pieslēgts pie spararata. Dinamometrs būtībā ir bremze, kura var pielietot noteikto bremzēšanas spēku (momentu). Ja dzinēja apgriezieni stabilizējas, tad moments, ko pielieto dinamometrs ir tieši līdzvērtīgs griezes momentam, ko attista šajā brīdī dzinējs. Ja momenti nebūtu līdzvērtīgi, tad dzinēja ātrums mainītos. Šādā veidā var izmērīt motora GM pie dažadiem apgriezienim un rezultatā saņemt motora veikspējas grafiku. Mūsdienu elektroniski vadamie stendi šo proceduru paveic bez vajadzības fiksēt kātru dzinēja ātrumu.
Bet ir jāsaprot, kā ir vesela virkne lietas, kas ietekmē izmēritu jaudu - tādi, kā gaisa temperatura, spiediens, mītrums. Auksts gaiss nozīme lielāku skābekļa blīvumu - > vairāk molekulas tiek dēgkamērā un ar to jauda palielinās. Tapēc pastāv speciālas formulas, lai izreķināt, kā mainītos izmerita jauda, ja testa apstakļi būtu savadāki. Tas ļauj korektēt stenda rezultātus uz standartizētiem apstakļiem, lai varētu salidzīnat tos ar citiem. Bet diemžēl nav neviena visiem pieņemta standarta - un dažādi autoražotāji izmanto dažadus standartus. Amerikā un dažkart Anglijā tiek izmantoti SAE (Amerikaņu Society of Automotive Engineers) standarti, bet Eiropā - DIN.
Šasijas stendi
Tie ir tie stendi, par kuriem visu laiku iet runā forumos, uz kuriem brauc mūsu lietotāji u.t.t. Ši veida stendi izmēra jaudu "uz riteņiem", (angliski - "wheel horsepower", "whp"). Ši veida ērtība ir acimredzāma - mērīšanai nav jāņem ārā motoru no mašīnas. Bet tas arī nozīme, kā izmērīta jauda būs mazāka, nekā jauda, izmerīta uz motora, deļ berzes zudumiem transmisijā un riepās.
Ka notiek mērīšana? Mašina iebrauc stendā tā, lai velkošie riteņi paliktu starp metaliskiem rullīšiem vai uz tiem (atkarība - ir 1 vai 2 rulliši uz katru riteņi). Griezes moments tiek mērits tieši tā pat, kā motoru stendā - ar tādu atšķirību, kā tas ir moments uz stendra cilindirem, nevis uz spararata. Un izmantojot to pašu jaudas/griezes momenta formulu mēs varam izreķināt jaudu - vienīga vajadzīga komponente ir dzinēja ātrums, bet tas arī tiek merīts, piesledzoties pie mašinas borta elektrosistēmas. Viss ir labi, izņemot vienu lielu problēmu: riepu izslīde. Tā var stipri ietekmēt mērijumus.
Transmisijas zudumi
Kas ir transimijas zudumi? Jebkurā mehaniskā sistēmā ir berze, un daļa no jaudas, padotas uz sistēmu, būs iztereta uz berzi un pārveidosies par siltumu un skaņu. Runājor par mašinam, daļa no jaudas, ko attista dzinējs (un kura bija izmerīta uz spararata), būs pazaudēta ātrumkarbā, piedzīņā (pusass, gultņi u.t.t) un riepās. Un šis procents, diemžēl, nav fiksēts. Dažiem transmisijas komponentiem berzes zudumi nav atkarīgi no dzinēja griezes momenta. Tie aug kopā ar ātrumu, bet ja tiek palielināts GM pie noteiktiem apgriezieniem, šie zudumi nemainas. Kā arī paliek riepu berzes zudumi - un tie sastāda pusi no visiem zudumiem pa ceļam no spararata līdz stenda rullīšiem.
Teorija ir laba lieta - bet es vakar izmeriju savu auto - un ko man tagad darīt ar šiem cipariem?
Es zinu, ka jums jau grības uzzināt, cik tad tomēr ir tos kumelīšus dzinējā. Slikta ziņa ir tāda, kā izmerīta jauda - ir konkrētā laikā, konkrētā stendā, konkretos laika apstakļos, ar konkrētam riepam un ar konkrētiem stenda uzstadījumiem izmerīta jauda. To nekāda veida nevar ņemt par svētu patiesību. Izmerītu jaudu var ļoti plašā diapazonā ietekmēt kā stenda konstrukcija, tā arī stenda darbinieki. Piemēram - Amerikā dažados stendos standartais 2002. gāda Subaru Impreza WRX (jauda pēc teh. pases - 225 zs) parāda jaudu uz riteņiem no 145 līdz 190 zs - un tā, manuprāt, ir diezgan liela starpība . Paliek cerēt uz to, kā (1) stends ir pietiekāmi labi saregulēts un (2) tas regulācijas, izņemot kalibrāciju laika apstakļiem, netiek mainītas.
Un atbilde uz šo jautājumu ir sekojoša: šie cipari ir bāzes linija jūsu mašinas attistībai. Veicot dzinēja veiktspējas uzlabošanu, jūs varāt izmantot stendu kā mērinstrumentu, kas rāda efektu no šim vai tam izmaiņam. Kā arī jaudas stends ir svarīgs instruments dzinēja vadības bloku programmēšanai - bet par to būs citā stastā .
Formulas, lai konvertēt jaudu "uz riteņiem" uz dzinēja jaudu
Šis formulas atspoguļo nelineāru transimisijas zudumu raksturu un pieradīja sevi dzīvē kā pietiekoši precizas..
"X" ir izmērīta jauda uz riteņiem
Priekšpiedziņa: (X + 10) / 0.9
Pakaļējā piedziņa: (X + 10) / 0.88
Pilnpiedziņa: (X+10) / 0.84
Formulas, lai novertēt, kāda varētu būt jauda uz riteņiem:
"X" ir jauda uz spararata
Priekšpiedziņa: 0.9X - 10
Pakaļējā piedziņa: 0.88X - 10
Pilnpiedziņa: 0.84X - 10
Un pedējais ieteikums: braucot uz stendu, pārbaudiet spiedienu riepās. Tas var stipri ietekmēt stenda radijumus - līdz pat ceturtdaļai no jaudas.
Vai mašīnām ar automātisko kārbu arī var izmeeriit?
Personīgi nekad nebiju saskaries ar šo jautājumu . Domāju, kā viens no variantiem - sākt merīšanu "no vietas" D3 pozicijā - t.i. no pirma roba sākuma un līdz trešaja roba galā. Rezultātā būs garš grafiks, kuram būs "jāatgriež" lielu daļu pa kreisi (pirmais, otrais robs).
komentārs no Orcan:
1. cik man zināms Chiptuning.lv un Alternatīvo degvielas izpētes centra stendi max ātrumu pieļauj līdz 200 km/h, tālāk stends tiek bremzēts, tāka par 200 km/h jaudas līknes tālāk nebūs
2. ja tu gribi jaudas līkni, tad tef ir jānotur ar maksimāli nospiestu droseli no 2 krpm līdz galam vienā pārnesumā (piecpakāpju mehāniskajām parasti mēra 4 pārnesumā) (šaubos vai ar tomātu tas ir izdarāms)
kā jau vari saprast nomērīt kautko var bet vai tevi tas apmierinās nezinu
Kurā īsti robā jāmēra 6pākāpju kārbai?
Mērijumi parasti tiek veikti tajā robā, kam parnesumskaitlis ir vistuvāks vieniniekam. 5-pakapju ātrumkarbam tas parasti ir 4. robs, kam pārnesumskaitlis bieži ir ļoti tuvu vienam (diapazonā 0.9-1.1). 6-pakapju karbai nav roba, kas būtu tuvu vieniniekam. Piemēram, EP3 Civic Type-R pārnesumskaitli izskātas šādi:
1 : 3.266:1
2 : 2.130:1
3 : 1.517:1
4 : 1.147:1
5 : 0.921:1
6 : 0.738:1
respektīvi, var izmantot 4. vai 5. robu. Bet ņemot vērā Orcana pieminēto ātruma ierobežojumu, reāli ir jāveic mērijumus 4. robā
Izmantotie materiāli
1
2
3
4
un kā parasti, 5
Ja jums ir jautājumi - droši rakstiet, meģīnāšu atbildēt un arī papildināšu šo FAQu
Jaudas stendi Latvijā
1. Chiptuning.lv. Cik man zināms, tikai viens ass piedziņai, cenas nezinu
2. Rolis. 4WD stends, pavasarī bija 40 Ls stundā.
3. Alternativo degvielu zinatnisla laboratorija (P. Lejiņa 2, Jelgava, 2635-7774, Vilnis). Tikai vienas ass piedziņai, 20 Ls stundā.
Šo tekstu es sakotneji uzrakstīju priekš Hondaclub foruma, bet izdomāju pārpublicēt arī šeit - Dima