2010. gads autosportā tika gaidīts ar lielām bažām, neviens īsti nezināja, vai visās autosporta disciplīnās dalībnieku skaits būs pietiekami kupls, lai rīkotu sacensības. Maijā notika šosejas sezonas atklāšanas svētki Biķernieku sporta bāzē. Pasākumu apmeklēja tik daudz skatītāju un interesentu, cik vienkopus autošosejas dalībnieki un organizatori sen nebija redzējuši tribīnēs. Lielā apmeklētāju skaita izskaidrojums ir ļoti vienkāršs – apvienojot organizatoru spēkus, vienkopus vienā dienā notika vairākas sacensības - autošosejas pirmais posms, kurā piedalījās arī ļoti liels skaits kaimiņvalstu dalībnieku, kā arī PRO drifta pirmais posms. Pasākums bija izplānots lieliski, un dalībniekiem nebija jānīkst starp braucieniem, kamēr dalībnieki gatavojas nākamajiem braucieniem, jo, kamēr atpūtās šosejas dalībnieki, tikmēr savas prasmes demonstrēja drifteri, kas driftēja pa lielo trasi, tostarp slaveno «elkoņa» līkumu arī.
Nedēļu iepriekš, 25. aprīlī, turpat Biķerniekos notika arī dragreisa sezonas atklāšana, arī šeit ļoti liels dalībnieki skaits un skatītājiem bija ko redzēt!
Šajā rakstā apskatām interesantākos autošosejas disciplīnu dalībniekus un viņu automašīnas.
Auto: Toyota Corolla AE-86 RWD Dzinējs: 1.6 16V TURBO Jauda: 275 ZS, 320 Nm Svars: 815 kg Ātrumkārba: W58 Toyota Supra Pašbloķējošais diferenciālis: LSD 2 way KAAZ Piekare: 3T |
Ilo Giels – PRO Drift
2009. gada rudenī drifta trasēs parādījās ļoti interesants auto – Toyota Corolla Levin AE86. Šis auto zināms kā «tīrasiņu» drifta auto tajās valstīs, kurās drifts ir attīstīts sporta veids jau daudzus gadus. Zīmīgi, ka šis ir ļoti nopietns projekts, jo tas aizsākts 2007. gadā. Auto tiek gatavots un pārbūvēts uzņēmumā „JapFactory.lv”, pats Ilo sagatavošanas procesā piedalās maz, laika trūkuma dēļ, taču viņam ir skaidras idejas par sava auto uzlabošanu, un mehāniķi to realizē. Lielu darbs ieguldīts, izveidojot virsbūves plastmasas detaļas, jo oriģinālās virsbūves detaļas bija pamatīgi cietušas no laika zoba un nebija vairs atjaunojamas. Ļoti nopietni Ilo pieiet treniņu nozīmei, trenējoties vismaz vienu līdz divas reizes nedēļā. Treniņi esot ļoti būtiski, taču tajos neesot pilnībā iespējams imitēt reālo sacensību sajūtu, jo braukt tandēmā ar komandas biedru neesot tas, kas braukt tandēmā ar reālu pretinieku, kura uzvedība trasē ir krietni mazāk paredzama. Viņš atzīst, ka šī hobija dēļ ģimenei atliek mazāk laika, tomēr ģimene pēc iespējas ir visur kopā, treniņos un visās sacensībās Ilo trasē vēro un atbalsta draudzene un sešus mēnešus vecā meita! Pašlaik sagatavošanas procesā ir vēl viens šāds auto, kurā ir iebūvēts 20 V atmosfērisks motors, tas nozīmē, ka, iespējams, jau šīs sezonas beigās trasē redzēsim jau divus šos interesantos auto. Ilo automašīna ir sagatavota atbilstoši visiem tehniskajiem noteikumiem, atbilst homologācijas prasībām un var piedalīties drifta sacensībās Eiropas līmenī.
Dzinējs: BMW X5 4,4i Ātrumkārba: BMW e39 535 Kardāns: no BMW e36 Piekare: BMW e46 M3 Dzinēja vadība: «Wems» Izplūde: Pašbūvēta Amortizatori: «COBRA koilolover» Bukses: Visas bukses no alumīnija |
Gatis Lapāns un Jānis Eglīte – PRO Drift
2010. gadā sevi nopietni piesaka «LAK-Y racing team», komandas galvenie braucēji – Gatis Lapāns un Jānis Eglīte ar BMW E30 automašīnām. Automašīnas izceļas ar saviem motoriem. Gata auto aprīkots ar 4,4 l motoru, savukārt Jāņa auto ieguvis 4,0 l motoru, kas iepriekš ticis izmantots OSCar automašīnā. Kopā komanda uzbūvējusi četras automašīnas, kas visas ir vienādas izskata ziņā. Divas automašīnas startēs PRO ieskaitē, viena automašīna STREET ieskaitē, zīmīgi, ka ar šo auto startēs Kārlis Zatlers. Jautāti par sezonas plāniem, puiši atbild, ka vēlas būt uz pjedestāla un tas ir šīs sezonas galvenais mērķis. Jānis un Gatis paši savus auto nebūvē, to dara mehāniķi, taču, ko un kā darīt, norādes tiek saņemtas tieši no projekta vadītājiem – Gata un Jāņa. Gatis 2010. gadā paspējis jau paviesoties drifta sacensībās Igaunijā. Komandas mērķos ietilpst startēšana Eiropas posmos, Somijā un Krievijā. Paralēli saviem startiem un automašīnu sagatavošanai puiši paspēj arī pieņemt pasūtījumus un būvēt automašīnas citiem drifta dalībniekiem, kā arī kopš pagājušā gada izveidojuši savu drifta skolu, kurā piedāvā iespēju ikvienam izmēģināt savus spēkus pie drifta auto stūres. Gatis par tehniku un automašīnām interesējies jau no mazotnes, savukārt Jānis agrāk aizrāvies ar kalnu slēpošanu un piedalījies arī jauniešu olimpiskajās spēlēs Šveicē Tikai vēlāk viņš pievērsies automašīnām un nu jau trešo gadu startēs driftā.
Auto: Mitsubishi Prospeed Evo Dzinējs: 2,2 l turbo Auto svars: 1210 kg Jauda: 800 ZS Piedziņa: AWD Labākais laiks 201 m: 6,3 sek Labākais laiks 402 m: 10,3 sek
Transmisija: «Prospeed Custom» «kulaciņu» ātrumkārba «Prospeed» divu disku sajūgs |
Māris Ozoliņš, dragreiss
Māris Ozoliņš izmēģinājis dažādus sporta veidus – rallijsprintu, ralliju, vasaras sprintu, dragreisu. Beigās sapratis, ka dragreiss ir viņa disciplīna. Kāpēc? Māris saka, ka šajā sportā uzreiz ir redzams rezultāts – vai nu tu uzvari, vai zaudē. Un pats galvenais – dragreisā, salīdzinot ar citiem autosporta veidiem, ir vislielākā brīvība pārbūvējot auto un var panākt tiešām iespaidīgus jaudas rādītājus. Māra speciāli dragreisam sagatavotajam Mitsubishi Lancer Evo 9 ir apmēram 800 zs un braukt ar tik jaudīgu auto ir bauda. Sākotnēji dragreisos viņš piedalījās ar savu ielas auto Subaru Impreza STi, ko bija nedaudz uzlabojis. Kad šis sporta veids iepatikās, tad tika veikti nelieli uzlabojumi un sasniegti arvien labāki rezultāti sacensībās. Vēlāk Māris nolēma izmēģināt Mitsubishi Lancer Evo, arī šis auto sākotnēji bija ielas auto, kas tika pamazām pārbūvēts par tikai dragreisam paredzētu braucamo. 2010. gada sezonu viņš uzsāk ar jaunu motoru savā auto. Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi, 2009. gadā pieņemts lēmums, ka jāuzbūvē jauns un vēl labāks motors. Vecais dzinējs gan nav nolikts šķūnītī, bet pārdots, un jauno motora saimnieku arī Māris uzskata par iespējamo konkurentu. Māris pats savu auto neskrūvē, šo darbu viņš uztic „Prospeed” mehāniķiem, kuri jau uzkrājuši vairāku gadu pieredze dragreisa un rallija automašīnu sagatavošanā. „Prospeed” ir ieinteresēti atbalstīt auto pārbūvi, jo projekts Latvijā ir unikāls, un ir iespēja atrast daudzus radošus risinājumus. Māris labprāt apmeklētu arī sacensības kaimiņvalstīs, taču savas aizņemtības dēļ ikdienas darbā, par galveno mērķi izvirzīts piedalīties tikai Latvijas posmos. Dragreiss ir ātrs sporta veids, piemēram, 200 metru distancē viss notiek aptuveni 6 sekundēs, šajā īsajā laikā dalībnieks paspēj startēt un nokļūt līdz finišam, finišu sasniedzot jau ar ātrumu aptuveni 180 km/h. Īsajā laika sprīdī pilots paspēj arī paskatīties spogulī, lai redzētu, vai nav bijis «falšstarts», un to, kur ir pretinieks. Dodoties darba komandējumos, Māris ļoti bieži lido ar lidmašīnu, un šīs sajūtas ir pielīdzināmas brīdim, kad lidmašīna uzņem ātrumu un paceļas. Māris saka, ka ātrums viņa auto un lidmašīnai varētu būt līdzīgs, jo sajūtas, braucot pa dragreisa taisni un sēžot lidmašīnā, esot tādas pašas, un sajūta, kad tevi iespiež krēslā, arī līdzīga! Šie biežie lidojumi neļauj aizmirst sajūtas, piedaloties sacensībās, un kalpo pat kā neliels nosacīts treniņš laikā, kad nenotiek sacensības.
Auto: Honda Civic Type R, sagatavots pēc starptautiskiem FIA Super Production klases tehniskajiem noteikumiem Svars kopā ar pilotu: 1135 kg Dzinējs: Honda Civic Type R, darba tilpums 1998 cc Jauda: 235 ZS Griezes moments: 214 Nm Ātrumkārba pieci ātrumi, sporta, bez sinhronizatoru – «kulacene», standarta veida pārslēgšana Priekšējās bremzes: «Brembo» , 4 cilindri, 295 mm Aizmugurējās bremzes: Honda Civic Type R, standarta Amortizatori: «Reiger» Riteņu izmērs: R15", 7" platums Riepas: šosejas, sporta sliki |
Mārcis Birkens, autošoseja
Viens no spilgtākajiem pilotiem autošosejā ir Mārcis Birkens, viņš savu sportista karjeru ir uzsācis 24 gadu vecumā, startējot kartinga sacensībās. Kartingā aizvadītas četras sezonas, gūti trīs čempiona tituli un izpildīti normatīvi Autosporta Meistara titula iegūšanai. Pēc kartinga loģisks turpinājums ir starti autošosejā ar salona automašīnām vai kādā no Formulu seriāliem. Mārcis ir izvēlējies un šobrīd aizvada jau trešo sezonu šosejas salonautomašīnu sacensībās, startējot ar Honda Civic Type R Super Production klasē. Atnācis uz šosejas disciplīnu, Mārcis sevi pieteica kā spēcīgs konkurents. 2009. gadā piedalījies arī starptautiska līmeņa sacensībās Eiropā, kur gūta uzvara savā klasē. 2010. gadā, piedaloties šajās pašās sacensībās, diemžēl neizturēja Hondas motors un nācās izstāties. Super Production klase ir lētākā izmaksu ziņā no klasēm, kurās izmanto sporta jeb sliku riepas. Nacionālajā klasē dalībnieki izmanto ielas riepas. Atšķirībā no ielas riepām, slikiem piemīt citādas saķeres īpašības ar segumu. Tie ir prasīgāki pret auto piekares regulējumiem un daudz mazāk piedod pilotu kļūdas, bet pie pareiziem regulējumiem un ekspluatācijas nodrošina daudz labāku saķeri ar asfaltu. Sliki savas saķeres īpašības nodrošina tikai pēc uzsilšanas, tāpēc bieži vien pirmajos apļos automašīnas ar tiem ir nedaudz lēnākas. Savu tehniku Mārcis skrūvē pats, tas aizsācies jau kartinga laikā, kad pašrocīgi remontējis savu kartingu. Braucējs gan atzīst, ka šosejas sacensībām sagatavot auto ir apjomīgāks darbs, tāpēc notiek sadarbība ar Ati Veismani un viņa mehāniķiem, kas arī palīdz Mārcim vienmēr būt gatavam startam. 2010. gada plāns ir uzvara Baltijas un Latvijas čempionātos, kā arī šīs sezonas lielākais izaicinājums – Eiropas čempionāts salona automašīnām.
Autors: Eduards Kalve
|