Pēc nepilnām divām nedēļām, kad tiks dots starts rallijam „Kurzeme-Žemaitija”, rallija organizatori varēs atskatīties uz 40 gadu rallija sacensību rīkošanas pieredzi Liepājā. Šogad apritēs tieši 40 gadi kopš 1965. gada, kad pirmās sacensības organizēja tikko tapusī "Liepājas Piena kombināta" autosporta sekcija Mārtiņa Seska vadībā.
40 gadu laikā rallijs regulāri aizvadīts kā Latvijas čempionāta posms, 1981. un 1985. gadā šeit notika PSRS čempionāta posms – tā laika augstākā ranga sacensības Padomju Savienības teritorijā. No 2001. – 2003. gadam rallijs „Kurzeme” bija viens no Eiropas čempionāta rallijā posmiem.
Šogad rallijs ierakstīs jaunu lapu Latvijas autosporta vēsturē – tiks rīkots pārrobežu rallijs, kurā pirmā sacensību diena tiks aizvadīta Lietuvā, bet otrā – noslēdzošā diena – Latvijā.
Kā viss sākās
Pirmajās sacensībās 1965. gadā startēja 65 ekipāžas, tolaik ar vēl niecīgu nojausmu par to, kas ir rallijs. Jau 1968. un 1969. gadā Piena Kombināta autosporta sekcijai tika uzticēts organizēt republikas čempionātu autorallijā kravas automašīnām, bet 1972. un 1974. gadā Liepājā notika Latvijas čempionāts vieglo un kravas automašīnu klasēs. Finansu problēmas uz laiku apturēja autosporta attīstību Liepājā, tāpēc 1975. gadā tomēr notika auto amatieru rallijs "Līgo 75", bet no 1976. līdz 1979. gadam - autorallijs "Lielais Līgo".
1981. un 1985. gadā Liepājā notika jau PSRS čempionāta posms. 1987. gadā notiek pēdējais autorallijs Liepājā pirms vairāku gadu pārtraukuma. Pa šiem gadiem Liepājas rallijs ir guvis labu reputāciju visā socvalstu blokā, tāpēc uz Liepāju atbrauc arī sportistu delegācija no Bulgārijas. Pēc šīs sacensības Piena Kombināta autosporta sekcija tiek likvidēta un pilsētā iestājas zināms klusuma periods.
Deviņdesmito gadu sākumā uz vairākiem gadiem autosporta aktivitātes Latvijā bija apsīkušas līdz minimumam. Trūka organizatoru, trūka pašu sportistu, trūka finansu resursu, ko ieguldīt autosportā. Situācija sāka uzlaboties 90-to gadu vidū. Tā 1994. gadā Liepājā atkal notiek rallijs. 21 iepriekšējo ralliju organizators Mārtiņš Sesks vadības grožus nu nodevis jaunajai paaudzei - Uldim Seskam un Dainaram Dambergam.
1995. gadā notiek rallijs "Kurzeme". Šajā gadā Liepājā notiek Latvijas čempionāta noslēdzošais posms. 1997. gadā rallijs "Kurzeme" iziet starptautiskajā apritē - tiek panākta vienošanās ar Lietuvas Automobiļu Federāciju, ka viens no kaimiņvalsts rallija čempionāta posmiem notiek Latvijā, Liepājā.
2000. gadā Liepājā notiek Eiropas čempionāta pārbaudes posms. Starptautiskā FIA žūrijas lēmums ir labvēlīgs rallija organizatoriem, tāpēc jau 2001. gadā pirmo reizi Latvijā tiek sarīkots Eiropas čempionāta rallijs "Kurzeme 2001", un šādā statusā rallijs tiek rīkots līdz pat 2003. gadam. 2003. gadā Liepājā tiek uzņemts arī kupls Krievijas autosportistu pulks, jo pirmo reizi kaimiņvalsts vēsturē kāds no tās čempionāta posmiem tiek sarīkots Latvijā.
Par ralliju „Kurzeme-Žemaitija”
Rallijs „Kurzeme-Žemaitija” notiks 8. – 9. jūlijā. Rallija startēs piektdien Lietuvas kūrortpilsētā Palangā un ātrumposmiem Žemaitijā. Otrā sacensību diena (sestdiena, 9. jūlijs) noritēs Kurzemē ar startu un noslēgumu Liepājā.
Tā kā rallijs tiks aizvadīts kā Latvijas čempionāta un Lietuvas čempionāta posms, gan arī kā Baltijas kausa autorallijā posms, līdz 27. jūnija rītam organizatori bija saņēmuši jau 82 ekipāžu pieteikumus, bet pieteikumu saņemšana vēl turpināsies līdz 1. jūlija vakaram.
Rallija „Kurzeme-Žemaitija” kopgarums būs 461,4 km, no kuriem 121,87 km tiks aizvadīti 12 ātrumposmos pa Latvijas un Lietuvas ceļiem.
Uldis Hmieļevskis Rallija „Kurzeme-Žemaitija” preses centra vadītājs
Foto: Racinghistory.lv
|