Guntars Sokolovskis – moto un auto mīļotājs, kurš šoziem nopircis Suzuki Bandit 400cc ar VC motoru – Japānas tirgum ražotu modeli. Pirkšanas brīdī mocis bija diezgan nolaistā stāvoklī – tas bija kritis, apskrāpēts un arī darbojās ne tā, kā vajadzētu.
Uz jautājumu, kāpēc tika iegādāts tieši šis mocis, Guntars atbild: «Man bija jāizvēlas, vai braukt ar kaut ko vai nebraukt vispār... Protams, es labprāt paņemtu r1, r6, bet ekonomiskā situācija dara savu, un galu galā lielāko ieguldījumu paņem mans darbs pie tā aparāta.» Tā sākās darbs pie mocīša savešanas kārtībā, kas izvērtās par pilnvērtīgu atjaunošanu. No sākuma bija plāns moci tikai pārkrāsot, bet, tiklīdz Guntars sāka jaukt to pa detaļām, lai krāsotu, sākās brīnumi. Kā izrādījās, mocis bija cietis vairāk, nekā sākumā likās.
Vispirms tika samainīti visi gultņi, izjaukta un atjaunota priekšējā dakša. Tad radās doma par motora noregulēšanu. Motors tika izjaukts, noregulēti vārsti, nomainīti daudzi blīvslēgi, sametināti salauztie vāki, ko iepriekšējais saimnieks bija vienkārši aizsmērējis ar hermētiķi. Kā jau daudziem motociklu īpašniekiem, arī Guntaram radās doma par motocikla papildus uzlabošanu jeb tūningu – tika nopirkts «K&N» sporta gaisa filtrs, irīdija aizdedzes sveces un atvieglots karbona izpūtēja bundulis, kas ne tikai rada skaļāku skaņu, bet arī atvieglo moci par vairākiem kilogramiem un nodrošina ātrāku motora atbrīvošanos no izstrādātām izplūdēm. Šādi, it kā nelieli uzlabojumi ir diezgan būtiski arī mazjaudas motocikliem. Tie kļūst ievērojami atsaucīgāki ikdienas braukšanai un arī konkurētspējīgāki brīvdienu izklaidēs mototrasēs.
Atgriežoties pie nepieciešamajām lietām, lai mocis vispār tiktu līdz ikdienas braukšanai – Guntars bija spiests interneta izsolēs sameklēt vēl vienu karburatoru komplektu, jo diemžēl Latvijas moto veikali un servisi nepiedāvāja iegādāties specifiskas detaļas šim motocikla modelim. No astoņiem karburatoriem tika salikts viens nepieciešamais komplekts. No citiem Latvijas moto meistariem tika aizlienētas regulēšanai un karburatoru sinhronizācijai nepieciešamās iekārtas, un pēc vairākām veiktām manipulācijām Guntara mocis atdzīvojās. Vēl gan vajadzēja novērst motora dzesēšanas un akumulatora uzlādes defektus, bet tas vairs daudz laika neaizņēma. Kad lielākā daļa darbu jau tika paveikta, bija skaidrs, ka likt atpakaļ apsūbējušo izplūdes kolektoru un izpūtēja trubu nevar, tāpēc tika veikti laika un darba ietilpīgie metāla pulēšanas darbi, pēc kuriem moča izplūde arī ieguva tīru un jaunu spīdumu. Pa šo laiku tika veikts arī rūpīgs darbs pie motocikla vizuālā tēla atjaunošanas. Jau sākotnēji Guntaram bija skaidrs, ka mocis būs melns, ar sarkaniem akcentiem. Tā kā Suzuki Bandit ietilpst «naked» jeb «pliko» moču kategorijā, tad uzsvars tika likts uz rāmi un pakaļējo dakšu, kas tika nokrāsots spilgti sarkanā krāsā. Pārējās detaļas, kuras bija jākrāso, ieguva jaunu un skaistu melno toni. Tikai apskatot gala produktu, Guntars secināja, ka motocikla krāsojums ir sanācis līdzīgs Ducati Monster sērijas motocikliem, bet tas nemazināja viņa prieku par paveikto.
Jau darbu veikšanas laikā process tika atspoguļots motovortālā Motopower.lv, kur šis atjaunošanas projekts ieguva foruma lietotāju atzinību un atsaucību, kā arī neviltotu izbrīnu, uz ko Guntars lakoniski atbildēja: «Ko tad pārdabisku visi cer ieraudzīt? Es tak triciklu no nulles netaisu, mocis kā jau mocis, tikai sakrāsots un apmīļots.»
Pēc visu darbu veikšanas, īsi pirms moto sezonas atklāšanas, klāt bija tā diena, kad motociklu varēja vest atrādīt bargajiem inspektoriem uz tehnisko apskati. Kā jau tas tika prognozēts forumā – izbrāķēt nevajadzētu. Un patiešām! Tehniskā apskate ir izieta ar pirmo reizi un netika saņemts neviens inspektora iebildums par jelkādiem defektiem.
Šādu aprūpi es varētu novēlēt katram mocītim un pateikt paldies Guntaram un viņa palīgiem Mārim Lecim un Arnim Lecim par ieguldīto darbu un laiku, lai uz ielām parādītos viens 2010. gadā «ražots» motocikls ar savu vēsturi un dzīvesstāstu.
Uz jautājumu, kas tiks darīts tālāk, Guntars pasmaida un saka, ka varbūt daži uzlabojumi tiks vēl veikti, bet iespējams, ka pārdos šo un pirks vietā ko jaudīgāku. Par jaudīgām lietām ar Guntaru vēl varētu runāt ilgi, jo viņa pieredzē ir ne tikai viena vien motocikla atjaunošana, bet iespējams, ka tas būs cits stāsts pavisam citai rubrikai.
Tehniskie dati:
Garums: 2 040 mm Platums: 740 mm Augstums: 1 130 mm Riteņu bāze: 1 415 mm Augstums no zemes: 140 mm Sēdekļa augstums: 785 mm Sausais svars: 167 kg Darba tilpums: 399cc Motora tips: Šķidruma dzeses V-twin, četri cilindri Jauda: 53 ZS (39 kW)/ 10.500 rpm Grieze: 41 Nm (4,2 kg-m)/ 8.000 rpm Degvielas patēriņš (km/litrs degvielas): 37 km braucot ar 60 km/h Degvielas bāka: 16 litri Eļļas daudzums: 2,7 litri Transmisija: Sešu pārnesumu Piedziņa: Ķēdes Priekšējās riepas izmērs: 120/60ZR17 Aizmugurējās riepas izmērs: 160/60ZR17 Apgriešanās rādiuss: 3,1 metrs Priekšējās bremzes: 290 mm divi bremžu diski ar hidraulisko mehānisma piedziņu Pakaļējās bremzes: Viens bremžu disks hidraulisko mehānisma piedziņu
Autors: Mārcis Priede Foto: Mārcis Priede
|