Canon vai Nikon? ATI vai Nvidia? Rimi vai Maxima? Šķiet, jau no aizvēstures, kopš cilvēks apzinājās, ka viņam ir iespēja izvēlēties, reizēm nokļūst strupceļā, strīdas, noliedz, aizstāv vai visādi citādi tērē laiku, lai salīdzinātu. Nav jāmeklē pat aizvēsturē – daudzi cilvēki, kuri piedzīvojuši padomju gadus, reizēm veikalā nosmej, ka agrāk bija vieglāk kaut ko nopirkt, jo nebija 128 dažādas flīzes vai 12 dažādi biezpiena sieriņi. Pirka, kāds bija
Bet nu tie laiki palikuši pagātnē, šobrīd varam strīdēties, noliegt, aizstāvēt un uzklausīt dažādus viedokļus, lai rezultātā izdarītu izvēli. Bez šaubām, kopš padomju gadiem ievērojami ir pieaudzis arī automašīnu sortiments, un kas būtiski – ar dažām no tām var gūt sportiskas sajūtas arī ikdienas satiksmē. Šis raksts varētu būt kā neliels ceļvedis, ja esat nolēmis iegādāties kaut ko vairāk par pārvietošanās līdzekli, tomēr saglabājot arī tādu funkciju. Papildus tam uzzināsim viedokli no kāda pazīstama braucēja, kuram konkrētais auto modelis ir sirdij vistuvākais. Pasaules autosporta trasēs braucošajās mašīnās gan ir maz kas palicis no ielas satiksmei paredzētajām automašīnām, taču, līdzīgi kā dzīvām būtnēm piemīt vecāku gēni, tā mēs ticēsim, ka mūsu nākamā «autiņa dzelžos» arī ir kaut kas no lielā sporta.
Audi Quattro
Lai gan mūslaiku Audi markas automašīnas saistās ar luksusu, perfektumu un dārdzību, tieši Audi ir tas ražotājs, kas izraisīja revolūciju autorallijā. Arī šodien daudziem šoferiem pirmā iepazīšanās ar pilnpiedziņu, ļoti iespējams, ir notikusi pie Audi stūres un nereti ar to «saslimst» uz mūžu. Pirmo reizi pilnpiedziņas agregātu Audi prezentēja 1980. gadā Ženēvas autoizstādē sportiskas kupejas modelī Audi Ur-Quattro. Lielisko modeļa panākumu dēļ rallija trasēs, Audi arī turpmāk visiem saviem pilnpiedziņas automobiļiem liek klāt «birku» – quattro. Zemo izmaksu un efektīvās pilnpiedziņas dēļ, astoņdesmito gadu Audi var redzēt gan rallija trasēs, gan sadzīves satiksmē diezgan bieži vēl tagad. Audi Ur-Quattro pēctecis – S2, aprīkots ar 2,2 litru turbo dzinēju, jau sasniedz mūsdienīgus dinamikas (0–100 km/h – 5,9 s) un komforta rādītājus, taču nākamām platformām pēc B4 par vairāk piemērotu segumu kļūst asfalts, nevis grants. Arī pašai pilnpiedziņas sistēmai quattro ir piecas paaudzes, kur katra nākamā kļūst arvien attīstītāka un autonomāka, tādējādi kļūst nepieejama, piemēram, tādai sportiskai braukšanai pa granti svarīga funkcija kā manuālā diferenciāļa bloķēšana. Audi «kultūra» Latvijā ir plaši izplatīta. Iegādāties auto vai tā detaļas, uzzināt informāciju un atrast domubiedrus nesagādā īpašas grūtības. Uzticamība kā parasti iet roku rokā ar attiecīgu aprūpi. Quattro piedziņas uzturēšanas izmaksas palielinās pavisam nedaudz – tik, cik riepās un aizmugurējā tiltā. Lielākas tās, protams, ir visiem S sērijas modeļiem.
Roberts Vuguls: «Es esmu pilnīgs quattro fans. Audi, kas man ir bijuši, – visi kā viens ir ar quattro pilnpiedziņu. Ikdienas satiksmei pilnpiedziņas gaita, stabilitāte un uzrāviens ir nesalīdzināms ar priekšpiedziņas vai klasiskās piedziņas automašīnām. Jaunākiem modeļiem ir daudz elektronikas, piemēram ESP, pārvietojoties to allaž slēdzu ārā. Tādēļ arī, kad biju pabraucis ar jaunāku Audi, pēc laika to nomainīju atpakaļ uz vecāku modeli. Runājot par sportu, apzinos, ka rallijam Audi quattro nav ideāls sporta auto, taču salīdzinoši zemo izmaksu dēļ tā ir ļoti laba izvēle. Quattro + labas riepas – tā ir bauda gan vasarā, gan ziemā!»
BMW 3. sērija
Šo automašīnu varētu dēvēt par universālāko no visām aprakstītajām. Sacīkšu BMW mēs varam redzēt visdažādākajās autosporta disciplīnās – driftā, dragreisā, autošosejā, krosā un pat rallijā. Arī uz ielas ar 3. sēriju brauc un šo procesu izbauda gan Bolderājas huligāni, gan valsts ministri. BMW 3. sērija dienasgaismu ieraudzīja 1975. gada maijā ar 1. paaudzes E21. Kopš tā laika 3. sērijai ir izlaistas piecas paaudzes. Pirmais M3 tika izlaists 1986. gadā uz E30 platformas. Visu paaudžu BMW ir pieejami ar ļoti plašu dzinēju klāstu, arī versijas ar dīzeļdzinējiem un pilnpiedziņu. Lietotu 3. sēriju cena ir augstāka par citām automašīnām, tieši pateicoties lielajai popularitātei un pieprasījumam. Arī tehnikas pārzinēji saka ļoti atzinīgus vārdus par BMW ražošanas kvalitāti un izturību, taču ar izvēli ir jābūt uzmanīgiem – jāatceras, ka tas ir BMW un mietpilsoņi ar tiem nepārvietojas. Bez šaubām, nav automašīnu, kas nelūst, taču detaļu cenas nav īpaši dārgas – katram izlaiduma gadam atbilstošas. Ja izvēlēsieties M3, tad braukšanas baudu kļūs grūti ar kaut ko salīdzināt, tā gan arī ies kopsolī ar attiecīgām uzturēšanas izmaksām. BMW «kustība» Latvijā ir ļoti izplatīta, un atrast palīdzību, rezerves daļas, informāciju un uzlabošanas iespējas kaut vai kādā no vairākiem interneta forumiem nesagādās problēmas.
Ervīns Ērglis: «Īsti neatceros, bet tas bija ļoti sen, kad tiku pie 7. sērijas BMW E32, un tad sapratu, ka laikam neviena cita marka kā tikai BMW man nebūs. Tas, kas mani aizrauj BMW, ir aizmugures piedziņa, diezgan jaudīgi motori jau standarta izpildījumā, ritošā daļa un amortizācija – tā ir pielāgota ātrai, stabilai braukšanai. Tā es iemīlēju BMW marku. Laika gaitā man ir bijuši vairāki, dažādu sēriju BMW – gan 3., gan 5., gan 7. sērija (E30, E32, E34, E36, pāris E46). Pagaidām pa ielu braucu ar 330D E46, man ļoti patīk, nemaz negribas ko citu. Ir sanācis tā, ka vienu no saviem 3. sērijas BMW (E30) pirms četriem gadiem sāku izmantot sportam, vizinoties pa kartinga trasēm dažādās amatieru sacensībās. Pēc vairākiem uzlabojumiem un jaudīgāku motoru maiņām šobrīd mašīnai ir ielikts 4,0 l motors, drošības karkass, mašīna pilnībā pārbūvēta sacensībām, lai var pilnvērtīgi startēt PRO Drift čempionātā. Šī gada 2. maijā pirmajā posmā tika ļoti labi nostartēts un iegūta 1. vieta.
Mitsubishi Lancer Evolution
Ja Subaru piedāvā kompromisu WRX veidā, tad no Mitsubishi nometnes nāk tikai bezkompromisu «zvērs» – Evolution. Šķiet, šai automašīnai vajag pavisam nelielu pārbūvi, un ar to jau iespējams uzrādīt cienīgus rezultātus rallija trasēs. Kopā Latvijā reģistrētas nepilnas 200 Evolūcijas, izņemot sporta mašīnas. Pirmā Lancer Evolution versija tika izlaista 1992. gadā. Sākotnēji tās bija paredzētas tikai Japānas tirgum, taču dalība pasaules rallija čempionātā un lielais pieprasījums «melnajā tirgū» piespieda Mitsubishi piedāvāt Evolūciju Eiropas un citiem tirgiem. Latvijā pie dīlera Evo varēja iegādāties sākot no 6. paaudzes. Šobrīd otrreizējā tirgū piedāvājums nav liels, taču izvēle ir. Latvijā piedāvājumā ir dažādas paaudzes – sākot no 6. līdz 9., Vācijā, protams, piedāvājums lielāks – sākot pat no 3. paaudzes. Katrā nākamajā Evo paaudzē mēs varam sagaidīt lielākus vai mazākus gaitas īpašību vai motora darbības uzlabojumus, savukārt salonā mūs sagaidīs pieticīgs, taču pietiekams komforts. Ja reiz īpašnieki var atļauties bieži braukt degvielas uzpildes stacijās, tad nereti tie mēdz arī veikt dažādus tehniskus uzlabojumus, kā visa rezultātā automašīnas cena otrreizējā tirgū īpaši nenokrīt zemāk par 10 000 latiem, neatkarīgi no paaudzes. Pēdējā, 10. paaudze pie dīlera gan izmaksās sākot no 30 000 latiem, atkarībā no komplektācijas, taču vispusīgā bauda, ko var sniegt šī automašīna, nav izmērāma skaitļos.
Raimonds Strokšs: «Es domāju, ka Evolūcija ir unikāla mašīna. Nav pasaulē daudz mašīnu, kas salīdzinoši maz maksā, ir tik ļoti izturīgas un advancētas braukšanai visos apstākļos. Var nopirkt simts tūkstošus vērtu Bentley, uzbraukt uz grants ceļa un atpalikt 30 reizes no divdesmit tūkstošus vērtas Evolūcijas vai Subaru Impreza. Evolūcija, salīdzinot ar Imprezu, man personīgi vienmēr labāk gājusi pie sirds, jo to daudz patīkamāk vadīt, tas ir pierādījies arī rallija trasēs. Man pašam ir bijušas gan 7., 8., 9. un 10. paaudzes Evo. 7. un 8. – lielas atšķirības nav, 9. paaudzei motors ir mazliet «pateicīgāks», salīdzinot ar iepriekšējām, savukārt 10. paaudze – tā jau ir pilnīgi cita mašīna, ar citiem izsvarojumiem, vadīšanu un motora jaudu. Es noteikti izvēlētos 10. paaudzi gan rallijam, gan ikdienai.
Porsche 911
Porsche ielas sporta automobiļi pie mums nav izpelnījušies milzīgu popularitāti – kopā Latvijā ir reģistrēti 93 Porsche 911. Ņemot vērā niecīgo labā stāvoklī esošo ceļu daudzumu, nemaz nav pārsteigums, ka vispopulārākais Porsche modelis Latvijā ir Cayenne džips. Taču šajā rubrikā nepieminēt 911. sēriju – vienu no visu laiku veiksmīgākajiem sporta auto dažādās disciplīnās jau kopš ražošanas uzsākšanas 1963. gadā – būtu grēks. 911. sēriju iedala divās vēsturiskās kategorijās: dzinēji, kas aprīkoti ar gaisa dzesi (1963.–1997. gads), un tie, kas aprīkoti ar ūdens dzesi (no 1998. gada). Ja Latvijā izdodas atrast vien dažus sludinājumus par 911. sērijas pārdošanu, tad, piemēram, Vācijā, sludinājumi skaitāmi tūkstošos. Ar kvalitāti Porsche viss ir kārtībā, tehniskajās apskatēs ir labi rezultāti, taču, ja kaut kas būs jālabo – tas var «iecirst» makā robu, turklāt retais serviss vispār gribēs pieņemt Porsche. Tiesa gan – ja varat atļauties iegādāties Porsche 911, tad augstās uzturēšanas izmaksas jūs īpaši neuztrauks. Fakts, ka Porsche 911 saglabā ļoti augstu tālākpārdošanas vērtību, arī ir viens no galvenajiem iemesliem augstajām cenām. Ja iedomājaties, ka vecāki modeļi, piemēram, 90. gadu vidū ražotie, būs lētāki, tad esat pamatīgi maldījies – tie nereti ir krietni dārgāki par 996. sēriju, kura aizsāka ar ūdens dzesi aprīkoto dzinēju ēru. Visu paaudžu 911. sērija izceļas ar apbrīnojamu saķeri un stabilitāti. Braukšanas prieks ir nepārspējams, varat «plēst asfaltu» uz nebēdu autostrādēs un trasēs, taču vienlaikus ir iespējams arī ērti aizbraukt uz veikalu pēc piena pa jebkādu segumu.
Ivo Zālītis (Porsche klubs): «Porsche 911 ir mans bērnības sapņu auto, ko pirmo reizi ieraudzīju Holivudas filmā «Miami Vice». Tā arī sākās mana aizraušanās ar Porsche. Kad Latvija ieguva neatkarību, pirmo reizi biju aizbraucis uz Vāciju, ieraudzīju Porsche 911, un nebiju vīlies – tā tiešām bija mana sapņu mašīna! To auto formu, kuru izstrādāja 60. gados, nevar sajaukt ne ar vienu citu auto. Es zināju, ka kādreiz, agrāk vai vēlāk, man tāda būs. Kad 2006. gadā radās iespēja, es sāku testēt dažādu vecumu 911. sēriju, pateikšu vienu – visās ir ieguldītas ne tikai jaunākās tehnoloģijas un perfektas gaitas īpašības, bet kaut kas vairāk, ko vārdiem grūti aprakstīt. Iztestējis dažādu gada gājumu 911. sēriju, beidzot izlēmu iegādāties savu 911. sēriju, kas ir samērā unikāls eksemplārs, jo apceļojis pusi pasaules, līdz nonācis pie manis. Tas ir Porsche 911 2,7 S, ražots Vācijā 1976. gadā. Tam gan ir motora defekts, tādēļ reizē ar remontu esmu izlēmis veikt tā restaurāciju. Ceru, ka pilnībā tas būs gatavs līdz šī gada jūlija beigām, un tad varēšu izbaudīt klasisko 911. sēriju, kuram nav nekādu lieku stabilitātes ABS un citu sistēmu, kas ierobežo braukšanas prieku.»
Subaru Impreza
Ja rīkotu aptauju par automašīnu zīmolu, kas visvairāk saistās ar ralliju, tad Subaru, visticamāk, būtu šīs aptaujas līderis. Šādi lauri Subaru pienākas tieši pateicoties savam kompaktklases spridzeklim Impreza. Lai gan Impreza ir pieejama pat ar 1,6 litru motoriem un priekšpiedziņu, sportiskākām sajūtām tiek piedāvāta gan WRX, gan niknākā WRX STi komplektācija. Imprezu sāka ražot 1993. gadā, un tajā pašā vasarā ar sportam sagatavoto mašīnu debijas sacīkstēs jau tika izcīnīts pirmais pjedestāls Somijas 1000 ezeru rallijā. Imprezu oficiāli iedala trīs paaudzēs ar vairākām versijām katrā no tām. Pirmo paaudzi ražoja no 1993. līdz 2000. gadam, un tās dizains daudziem ir iespiedies atmiņā kā veiksmīgākais. Otrā paaudze tika ražota no 2001. līdz 2007. gadam, kad Subaru dizaineri ļoti ilgi «taustījās» meklējot atbilstošāko izskatu un bieži tika prezentēti «feislifti». Visbeidzot jaunākā paaudze ir atkal pārsteigusi Subaru fanus ar īpatnēju dizainu, pārveidojot to no sedana uz hečbeku. WRX un WRX STi piedāvājums Latvijā ir salīdzinoši plašs. Pirmās paaudzes WRX var iegādāties jau sākot no 2500 latiem. Bez šaubām, jāņem vērā, ka ar šīm automašīnām nepārvietojas opīši uz veikalu un atpakaļ, tādēļ pirms iegādes auto ir rūpīgi jāizpēta, vēlams uzticamā servisā. Jāatzīmē gan, ka Subaru piekare ir viena no izturīgākajām starp visām automašīnām, to pierāda arī CSDD dati – Subaru ir augstās vietās tehniskāso apskates rezultātos starp vecākām mašīnām. Pie būtiskākajiem mīnusiem uzskaitāmi dārgas rezerves daļas un remonti, kā arī lēta salona apdare, taču īstiem karstgalvjiem tas nebūs šķērslis.
Aldis Pīlēns: «Man ir īpašas attiecības ar Imprezām, pat pie citu mašīnu atslēgām ir Imprezas piekariņš. No ielas mašīnām man bijušas sešas dažādas Imprezas. Sākotnēji man Subaru neinteresēja nemaz. Viss mainījās, kad apmeklēju Zviedrijas WRC posmu 1997. gadā. Trajektorijas, dizains un jo īpaši skaņa... Tas par ralliju, taču sākotnēji arī ielas Subaru uztvēru ar skepsi, jo sapratu, ka līdz rallija Subaru tur ir ļoti tālu. Tomēr arī šeit mans uzskats drīz vien kardināli mainījās, kad kāds kolēģis mani aizvilka uz Subaru salonu laikā, kad meklēju sev jaunu auto. Esmu bezgala pateicīgs viņam par to, jo jau pēc neilga laika manā īpašumā bija zila Impreza ar zelta krāsas diskiem. Lai spētu salīdzināt ar Mitsubishi Lancer Evolution, nobraucu pāris rallijus ar īrētu Evo IX. Secinājums – ātrāk, «nekaifīgāk» un «bez jūtām».
Autors: Mārtiņš Berts
|