Uzcītīgākie rallija fani atceras, ka pirms trim gadiem Sāremā rallijā piedalījās un uzvarēja jauns, nevienam nepazīstams norvēģu puisis Andreass Mikelsens. Šogad viņš bija klāt Latvijā kā «BTA rallija Talsi 2010» lielākā un starptautiski zināmākā zvaigzne.
Andreass atzīst, ka viņu un daudzus citus norvēģu jauniešus rallijam pievērsa Petera Solberga panākumi pasaules čempionātā, un izskatās, ka viņi ir pārņēmuši arī slavenākā norvēģu rallista pieeju dzīvei – arī Andreass ir smaidīgs, allaž pozitīvi noskaņots, vienmēr gatavs parunāties, ļoti atvērts un draudzīgs, bet tai pašā laikā – profesionāls rallija pilots. Viņa karjera rallijā sākās strauji un daudzsološi – pirmais Andreasa sacīkšu auto bija jaudīgs Ford Focus WRC, ar kādu viņš 2006. gadā uzvarēja Sāremā un pēc gada kļuva par Lielbritānijas rallija sensāciju, jo piedzīvoja šo sacensību iespaidīgāko avāriju. Andreasa auto bilde lidojumā tramplīnā ar izlauzto riteni, šķiet, bijusi ievietota vai visos drukātajos medijos un interneta portālos, kuriem ir jel kāda saistība ar ralliju. 2008. gads jaunajam norvēģu pilotam bija līdz šim rosīgākais pasaules čempionātā, kad tika sasniegts jauns rekords, Andreasam kļūstot par jaunāko pilotu, kas guvis ieskaites punktus WRC – Zviedrijas rallijā viņš finišēja piektais. Pasaules čempionāta kopvērtējumā Andreass ierindojās 14. vietā. Pērn Mikelsena vārds WRC dalībnieku sarakstā parādījās tikai divreiz, Īrijā un Polijā. Pirmajā viņš startēja ar Subaru, otrajā – ar Škoda Fabia S2000, un abos rallijos izstājās. Toties izcīnīja Norvēģijas čempiona titulu N4 klasē, turpināja iegūt braukšanas pieredzi un nav atmetis cerības atgriezties pasaules čempionātā. Uz palikšanu.
Pirms trim gadiem Sāremā tevi vēl neviens nezināja, bet tagad tu jau esi pasaules klases rallija slavenība. Kas vēl mainījies pa šo laiku tavā dzīvē?
Andreass: Es esmu pārgājis no WRC automašīnām uz N4 klasi, jo pirms tam mana ģimene mani spēcīgi atbalstīja finansiāli, maksājot par visu, bet tagad es esmu pats ar sevi, pats visu daru, meklēju naudu un sponsorus, un tad vēl šī krīze, tā daudz ko izpostīja. Taču tagad man ir N4 klases auto, joprojām ir jautri un ceru, ka nākamgad būšu atpakaļ WRC, jau ar jauno S1600 klases auto.
Kas ir tavos šāgada rallija plānos?
A: Sākot ar Sardīniju, piedalīšos septiņos Intercontinental Rally Challenge (IRC) posmos. Man šķiet, ka būs labi.
Ko sagaidi no IRC?
Būs ļoti grūti. Es braukšu ar Ford Fiesta S2000...
Burvīgs auto!
A: Jā, ļoti labs! Taču es braukšu ar «Hankook» riepām, kurām ir nepieciešams vēl ļoti daudz uzlabojumu, iekams tās varēs sacensties ar «BF Goodrich». Bet gan jau būs labi!
Kādu laiku no Norvēģijas zinājām tikai brāļus Solbergus, bet te pēkšņi tik daudz jaunu talantu – tu, Eivinds Brinildsens. Kas notika?
A: Jā, zināmā mērā paaudžu maiņa. Pēc tam kad Peters (Solbergs – aut.) kļuva par pasaules čempionu, Norvēģijā parādījās ļoti daudz jaunu braucēju, kuri darīja visu, kas vien iespējams, lai nokļūtu turpat, kur Peters. Tagad Norvēģijā ir salīdzinoši daudz gados jaunu, ātru braucēju, un kas pēc dažiem gadiem varētu varbūt šo to parādīt arī pasaulē.
Kā tu nonāci Latvijā?
A: Saņēmām īpašu uzaicinājumu no «BTA rallija Talsi» organizatoriem, jo pagājušogad Norvēģijā kļuvām par N4 klases čempioniem. Paskatījāmies, kas tas ir par ralliju, un patika, tik daudz skatītāju, būtu forši atbraukt. Turklāt man ir atlikušas divas nedēļas līdz Sardīnijas rallijam, pie viena šo ralliju varu izmantot kā labu treniņu pirms tā.
Tik vien kā treniņu? Jo mūsu sportisti itin nopietni uzņēma ziņu, ka Talsos būsi tu un Zviedrijas čempions Joke Nīmans!
A: Nē, nē, es braucu flat out (smejas)! Taču jebkurā gadījumā ir labi iegūt ātrumu pirms Sardīnijas, un te es braucu ar «pilnu gāzi», cik vien iet!
Bet TOP 3 tevis nebija...
A: Ceru, ka rītdienas (mūsu saruna notika pēc pirmajiem trim ātrumposmiem – aut.) ātrumposmos man ies labāk. Nelaime tā, ka mana Subaru gala ātrums ir tikai 175 km/h, bet jūsu puiši var sasniegt pāri par 200 km/h... Turklāt ceļi ir ļoti, ļoti ātri, īpaši šodien. Rītdienas posmi ir nedaudz līkumotāki un labāk derēs manam automobilim.
Kāds tev šķiet šis rallijs?
A: Ļoti ātrs, ar ļoti īpaši segumu – smilšains, akmeņains. Bet man patīk!
Ar ko vēl bez rallija tu tagad nodarbojies?
A: Trenējos, meklēju sponsorus un strādāju pie viena no saviem sponsoriem, kad man ir brīvs laiks no rallija.
Diemžēl Andreasam neizdevās visā pilnībā iemēģināt Talsu rallija ceļus, jo sestajā ātrumposmā viņa Subaru piemeklēja pārnesumkārbas defekts, un visa norvēģu komanda aizsteidzās mājup, cerot pagūt uz pēdējo prāmi... Bet toties tagad Latvijas rallija cienītājiem būs vēl viens nedaudz labāk zināms vārds IRC vai WRC čempionatā!
Vizītkarte
Andreass Mikelsens Dzimis 1989. gada 22. jūnijā Norvēģijas junioru čempions kalnu slēpošanā Norvēģijas junioru čempions motokrosā Debija rallijā – 2006. gadā Anglijā Pirmā uzvara starptautiskā rallijā – «Saaremaa Ralli 2006» Debija WRC – 2006. gadā Lielbritānijā Augstākais sasniegums WRC – 5. vieta Zviedrijas rallijā (2008. gadā) 2009. gada Norvēģijas čempions N4 klasē Stūrmanis – Ole Flēne Treneris – Markuss Gronholms
Līga Stirna, speciāli žurnālam «Motors & Sports» Foto: Jānis Barbars
|