Šodien Parīzes starptautiskajā autosalonā tika oficiāli prezentēts Citroën nākamā gada pasaules rallija čempionāta auto - Citroën DS3 WRC, ar ko pēc sava astotā titula trauksies Sebastjens Lēbs un viņa jaunais komandas biedrs Sebastjens Ožjērs. Kompānaija cer, ka automobilim izdosies turpināt slaveno un titulēto priekšgājēju – Xsara un C4 WRC – panākumus.
Salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes WRC modeļiem, 2011. gada noteikumi ir veicinājuši itin revolucionāras izmaiņas: aizliegti no nākamā gada ir pusautomātiskā pārnesumu pārslēgšana un centrālie diferenciāļi, turklāt, lai samazinātu izmaksas, FIA noteikusi automašīnu galveno komponentu raksturlielumus (izmērus, svaru, cenu utt.). 2011. gada tehniskie noteikumi pieprasa ražotājam izvēlēties piegādātāju, kas atbilst FIA izvirzītajām specifikācijām: FIA noteikusi katra elementa svaru un cenu, un Citroën Racing ir noslēguši tehniskās partnerības līgumu ar franču kompāniju Sadev. Ņemot to vērā, Citroën Racing un Sadev inženieri ir rūpīgi izstrādājuši katru detaļu, lai palielinātu tās izturību un uzlabotu sniegumu.
Citroën DS3 WRC virsbūve, izmantojot vēja tuneli, uzlabota, akcentējot oriģinālā modeļa līnijas. Priekšējie spārni un buferis pārveidoti, lai sasniegtu maksimālu atļauto platumu – 1820 mm, un būtu savietojami ar 18 collu riteņiem (asfalta versijā). Pārveidotas arī priekšējās durvis, ievietojot fiksētus polikarbonāta logus un iepildot putas, kuru uzdevums ir absorbēt enerģiju sānu trieciena gadījumā.
Sērijveida virsbūvē ir ievietots drošības karkass, kas izgatavots no 40 metriem metāla cauruļu, nozīmīgas strukturālas izmaiņas ieviestas arī zemākajā daļā: aizmugurējai McPherson amortizatoru piekarei pievienoti augšējie stiprinājuma punkti; optimizēti piekares apakšējie stiprinājuma punkti; integrēts transmisijas tunelis un aizmugurējais diferenciālis; pastiprināta sānu aizsardzība.
Tā kā DS3 ir kompaktāks nekā C4 WRC, Citroën Racing inženieri īpaši strādājuši pie katras detaļas novietojuma, lai sasniegtu iespējami labāko balansu starp automašīnas inerces un gravitācijas centriem.
Sešpakāpju sekvencionālā pārnesumkārba un priekšējais diferenciālis ir integrēti alumīnija apvalkā un savienoti ar aizmugurējo diferenciāli ar piedziņas vārpstu. Centrālais diferenciālis ir aizliegts, taču sistēma var atvienot aizmugurējos riteņus, kad tiek izmantota hidrauliskā rokas bremze. Pusautomātiskā pārnesumu pārslēgšana ar lāpstiņām pie stūres arī ir aizliegta, līdz ar to tā tiks aizvietota ar pilnībā manuālu pārnesumu pārslēgu.
Tā kā svarīgākie 2011. gada tehnisko noteikumu punkti netika izziņoti līdz 2009. gada rudenim, jaunā DS3 WRC dizaina izstrādi nebija iespējams uzsākt agrāk. Taču, lai darbus iesāktu pēc iespējas ātrāk, 2009. gada beigās tika uzbūvēta mulāža – izmantojot C4 WRC dzinēju ar samazinātu jaudu, inženieri varēja uzsākt darbu pie transmisijas. Testi turpinājās 2010. gada pirmajā pusē uz grants un asfalta ceļiem.
Pēc testiem laboratorijā 2010. gada aprīlī pirmajā DS3 WRC tika ievietots 1600 cm3 tiešās iesmidzināšanas turbo dzinējs, kāds būs atļauts no 2011. gada. Pirmā izbraukšana trasē pilnīgi aprīkotajam DS3 notika 23. jūnijā Satori trasē blakus Citroën Racing rūpnīcai Versaļā.
Automašīnas attīstīšanā piedalījās rallija piloti Filips Bugaļskis, Sebastjens Lēbs, Dani Sordo un Sebastjens Ožjērs. Komponentu ilgtspējīgas darbības prasība – līdz sešām sacensībām ar vienu dzinēju – nozīmēja, ka nepieciešams aizvadīt ilgstošus izturības testus visdažādākajos apstākļos.
DS3 WRC oficiālo sacensību debiju piedzīvos 2011. gada pasaules rallija čempionāta pirmajā posmā, Zviedrijas rallijā (10. – 13. februāris).
TEHNISKIE PARAMETRI
ŠASIJA |
|
Struktūra |
Pastiprināta virsbūve ar iemetinātu daudzpunktu drošības karkasu |
Virsbūve |
Tērauds un kompozītšķiedras |
DZINĒJS |
|
Tips |
Citroën Racing – 1.6 litru tiešās iesmidzināšanas dzinējs ar turbīnu |
Cilindrs un virzuļa gājiens |
82×75.5 mm |
Tilpums |
1598 cm3 |
Maksimālā jauda |
300 ZS pie 6000 rpm |
Maksimālais griezes moments |
350Nm pie 3250 rpm |
Specifiskā jauda |
188 ZS/l |
Sadale |
Dubulta sadales vārpsta ar zobsiksnas piedziņu
4 vārsti uz cilindru
|
Degvielas padeve |
Tiešā iesmidzināšana ar Magneti Marelli SRP-HP kontroli |
SAJŪGS |
|
Tips |
Kerametālisks divu disku |
TRANSMISIJA |
|
Tips |
Četru riteņu piedziņa |
Pārnesumkārba |
Sadev sešpakāpju sekvancionālā |
Kontrole |
Manuāla |
Diferenciāļi |
Priekšējais un aizmugurējais mehāniskai, automātiska saslēgšanās (auto-locking) |
BREMZES |
|
Priekšējās |
Ventilējamas disku, 355 mm (asfalta versijai) un 30 0mm (grants)
Ūdens dzesēšanas 4-virzuļu bremžu sistēma (asfalts)
|
Aizmugurējās |
Ventilējamas disku, 300 mm
4-virzuļu bremžu sistēma
|
Sadale |
Regulējama no kokpita |
Rokas bremze |
Hidrauliska |
PIEKARE |
|
Priekšējā |
McPherson |
Aizmugurējā |
McPherson |
Amortizatori |
Citroën Racing regulējami amortizatori (low- and high-speed compression and rebound) |
STŪRE |
|
Tips |
Hidraulisks stūres pastiprinātājs |
RITEŅI |
|
Asfalts |
8x18’’ riteņi |
Grants un sniegs |
7x15’’ riteņi |
IZMĒRI |
Garums |
3948 mm |
Platums |
1820 mm |
Riteņu bāze |
2461 mm |
Degvielas bāka |
75 litri |
Svars |
1200 kg ar sportistu pāri (pēc noteikumiem) |
Sagatavoja: Līga Stirna (rallyemotions.lv) Foto: Citroen
|